Nieuwe Klaslokalen, Kwaliteitsvol Onderwijs, Lokale Inzet en Inclusie

Wij hebben aanzienlijke voortgang geboekt in het bieden van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Onze eerste belangrijke stap was de realisatie van twee nieuw gebouwde klaslokalen. Om de lokale economie te ondersteunen, werken we nauw samen met lokale leveranciers en ondernemers voor de aanschaf van materialen en de uitvoering van werkzaamheden.

Om ervoor te zorgen dat elk klaslokaal volledig is uitgerust, sturen we jaarlijks schoolmaterialen op, zodat onze leerlingen kunnen profiteren van educatief lesmateriaal en verrijkende pedagogische activiteiten.

Daarnaast hebben we een stevig schoolbeleid ontwikkeld dat diversiteit en inclusie bevordert. De directie heeft bewust gekozen voor een evenwichtige samenstelling van vrouwelijke en mannelijke leerkrachten. Onze school staat open voor iedereen, ongeacht levensbeschouwelijke of ideologische overtuigingen, sociale of etnische achtergrond, geslacht of nationaliteit. We geloven dat ieder individu van waarde is en bijdraagt aan onze gemeenschap.

Bovendien hebben we een actieve ouderraad opgericht, wat de betrokkenheid van de gemeenschap vergroot en heeft geleid tot meer vertrouwen en sociale cohesie.

Heropbouw van de Schoolmuur voor Veiligheid en Bescherming

Volgende realisatie was de heropbouw van de schoolmuur, waarmee we een einde hebben gemaakt aan de overstromingen tijdens het regenseizoen. Dit heeft niet alleen de school beschermd, maar ook een veilige en stabiele omgeving gecreëerd voor de kinderen om in te leren en te spelen.

Creëren van een Schoolmoestuin voor Duurzaamheid en Educatie

Door de heropbouw van de schoolmuur hebben we de kans gecreëerd om een verwilderd stuk grond binnen de schoolomheining om te toveren tot een schoolmoestuin van ongeveer 500 m². Deze moestuin levert niet alleen inkomsten door de verkoop van de oogst, maar draagt ook bij aan de bewustwording rondom duurzame voeding.

We hebben een duurzame structuur ontwikkeld met de aanleg van deze moestuin, waarmee we niet alleen de doelstellingen van “geen honger” en “geen armoede” nastreven, maar ook profiteren van de vele educatieve voordelen. Denk hierbij aan spaarzaam watergebruik, respect voor het milieu en het leren kweken van groenten en fruit.

Duurzaam Waterbeheer en Educatie

In oktober 2018 hebben we de subsidie van de Provincie Oost-Vlaanderen geïnvesteerd in een waterpompinstallatie. Deze installatie stelt ons in staat om drinkbaar water op te pompen en op te slaan in een tank van 2000 liter. Het water wordt niet alleen gebruikt voor consumptie, maar ook voor de besproeiing van onze moestuin.

Dit duurzame groene project biedt belangrijke educatieve voordelen, zoals het leren omgaan met water. We benadrukken het belang van spaarzaam watergebruik en het afstemmen van de waterbehoefte op het beschikbare wateraanbod.

Duurzame Energie via Zonnepanelen

In november 2019 hebben we de subsidie van de Provincie Oost-Vlaanderen aangewend voor een elektriciteitsproject. Dit project stelt ons in staat om elektriciteit duurzaam op te wekken met behulp van zonnepanelen, die de opgewekte energie opslaan in batterijen.

Dierenproject ter Bevordering van Zelfredzaamheid en Educatie

In het kader van ons dierenproject hebben we een grote stal gebouwd voor vetkippen, legkippen en geiten. De verkoop van slachtrijke kippen, eieren en zelfgekweekte lammetjes bevordert de zelfredzaamheid van de school. Bovendien dienen de uitwerpselen van de dieren als meststoffen voor onze schoolmoestuin.

Daarnaast maken we steeds meer gebruik van buitenruimtes in ons lesprogramma. Buiten lesgeven, de moestuin en het houden van dieren op school dragen bij aan een hogere concentratie bij de kinderen. Deze omgevingen zijn ideaal om creatief te zijn, te experimenteren en te ontdekken.

Bouw van de stal

Geiten

Kippen

Opwaardering van de Speelplaats en verfraaiing van de Schoolmuur

We hebben de speelplaats opgewaardeerd, waardoor deze niet alleen een belangrijke ruimte voor sport en spel is, maar ook een plek voor rust en ontmoeting voor de kinderen. De overdekte veranda’s, vooraan de nieuwe en oude klaslokalen, zijn verfraaid met mooie zelfgemaakte terrastegels en lange zitbanken.

Daarnaast heeft de gevelverfraaiing geleid tot een visuele verbetering van het imago van de school. De logo’s van alle scholen waarmee we een band hebben, prijken nu naast het logo van “De Seidemann School” op de voorgevel, wat onze verbondenheid en samenwerking benadrukt.

Operatie Proper: Samen Voor een Schone School en Omgeving

Met Operatie Proper zetten de leerlingen zich in om de netheid van hun school en de directe omgeving te verbeteren. Dit doen ze door regelmatig gezamenlijk afval op te ruimen. Deze activiteit bevordert niet alleen een schone omgeving, maar ook verantwoordelijkheidsgevoel en teamwork onder de leerlingen.

Samenwerking met Gambia College in Brikama

We werken samen met Gambia College in Brikama, waarbij we stagiairs begeleiden die gedurende twee jaar praktijkervaring bij ons opdoen. Deze stagiairs fungeren niet alleen als extra gratis arbeidskrachten die volledig geïntegreerd zijn in de schoolwerking, maar ze brengen ook vernieuwende ideeën met zich mee. Hun frisse perspectieven dragen bij aan de dynamiek en ontwikkeling van onze onderwijsomgeving.

Implementatie van een Duurzaam Gezondheidsbeleid

We zijn toegewijd aan het implementeren van een duurzaam gezondheidsbeleid dat zowel fysieke, mentale als sociale aspecten omvat.

Een eerste stap in dit beleid is gerealiseerd in samenwerking met de stichting “Westland for Gambia.” Twee keer per jaar bezoekt een mobiele tandzorgpraktijk onze school om tandproblemen bij de kinderen aan te pakken. Door middel van voorlichting, poetsinstructies en daadwerkelijke tandartsbezoeken leggen we een goede basis voor gezonde tanden.

Daarnaast zetten we ons in om kinderen met een beperking binnen de school te ondersteunen. Een voorbeeld hiervan is Maimuna, een leerling die als gevolg van een hersenvliesontsteking spierproblemen had. Dankzij samenwerking met verschillende partners draagt zij nu speciale braces en heeft ze fysiotherapie gekregen, waardoor haar toestand aanzienlijk is verbeterd. We hebben ook meerdere kinderen voorzien van rolstoelen, zodat zij naar school kunnen komen.

Zo hebben we ook het project “Goed in je vel” opgestart, dat gericht is op het helpen van leerlingen bij het ontwikkelen van een beter zelfbeeld.

Winkelproject voor Zelfredzaamheid (2024-2026)

Wij zetten ons in voor de jaren 2024, 2025 en 2026 voor een winkelproject dat gericht is op het bevorderen van zelfredzaamheid. Het doel is om een winkel te creëren met drie verschillende ruimtes:

  1. Productverkoop: De eerste ruimte zal worden ingericht voor de verkoop van producten die worden gekweekt in onze moestuin en het dierenproject.
  2. Ontmoetingsruimte: De tweede ruimte wordt een ontmoetingsplek voor studenten en inwoners van Brikama. Hier zullen maaltijden worden bereid en verkocht met ingrediënten uit de moestuin.
  3. Derde Ruimte: Voor de derde ruimte hebben we momenteel nog geen specifieke invulling. We zullen de verdere behoeften in de gemeenschap in overweging nemen en afstemmen wat financieel haalbaar en op de lange termijn rendabel is.
nl_BENL